7 Tanaman GMO Yang Popular

Berikut adalah 7 Tanaman GMO Yang Popular:

1. Jagung

Jagung adalah tanaman No. 1 yang ditanam di Amerika Syarikat dan hampir semua iaitu 88% diubah suai secara genetik. Jagung biasanya ditambah di dalam makanan yang diproses disamping merupakan sumber utama dalam makanan haiwan.2. Soya

93% daripada soya diubahsuai secara genetik. Soya merupakan bahan utama dalam makanan yang diproses dan berselindung di sebalik pelbagai nama termasuk leticin, pengemulsi, vitamin tambahan E, dan protein.

3. Biji kapas

Menurut USDA, 94% daripada kapas ditanam di AS diubah suai secara genetik. Biji kapas diambil dari kapas, dan kemudian digunakan untuk minyak sayur-sayuran, marjerin atau makanan bergoreng seperti kerepek kentang.

4. Alfalfa

Petani memberi alfalfa kepada lembu tenusu untuk sumber susu, mentega, yogurt, daging dan banyak lagi. Alfalfa merupakan tanaman yang keempat terbesar yang ditanam di Amerika Syarikat, di belakang jagung, kacang soya dan gandum (walaupun tidak ada genetik gandum di pasaran).

5. Betik

75% daripada tanaman betik Hawaii diubahsuai secara genetik untuk menahan virus betik bintik cecincin.

6. Canola

Kira-kira 90% daripada tanaman canola AS diubahsuai secara genetik. minyak Canola digunakan dalam masakan, dan juga biofuel. Di North Dakota, canola yang diubahsuai secara genetik telah ditemui tumbuh jauh kawasan ia di taman. Ini menimbulkan soalan mengenai apa yang akan berlaku apabila canola yang diubahsuai ini mampu hidup dan bersaing dengan tumbuhan liar?

7. Gula Bit

Lebih daripada separuh iaitu 54%  gula yang dijual di Amerika datang dari gula bit. Walau bagaimanapun, peratusan itu dijangka meningkat selepas keputusan USDA pada tahun lepas telah meluluskan penanaman bit gula sebelum kenyataan kesan alam sekitar selesai dibuat.

Sumber diambil dari sini.

Apa pilihan anda?

Comments