Cara mengatasi mandul atau PCOS dikalangan wanita

Apa itu mandul atau dikenali sebagai PCOS ?


PCOS ialah polycystic ovarian sindrom atau penyakit yang sering dikaitkan dengan hormon tak seimbang. Sebab yang menjurus kepada penyakit ini tidak dapat dipastikan tetapi ia berkait rapat dengan amalan gaya hidup seseorang. Secara kasarnya PCOS berlaku kerana hormon lelaki (androgen) yang menganggu hormon wanita (estrogen). Kesannya haid tidak teratur, tumbuh misai atau bulu pada badan, insulin berkurang.

Simptom-simptom PCOS
  • Tidak subur atau mandul
  • Obesiti atau berat badan berlebihan
  • Kandungan gula dalam badan tinggi (risiko kencing manis)
  • Keguguran rambut
  • Tumbuh misai atau bulu di muka

Ada beberapa faktor yang dikaitkan dengan PCOS

  • Berat badan meningkat
Peningkatan berat badan yang berlebihan akan menyebabkan hormon di dalam badan tidak seimbang. Ini akan mengakibatkan kerintangan inulin di dalam badan, seterusnya menjadi risiko mendapat penyakit berkaitan metabolik.

  • Tabiat pemakanan yang tidak sihat
Tabiat pemakanan yang tidak sihat contohnya kerap makan makanan yang diproses seperti makanan ringan atau segera, akan menyebabkan pengumpulan toksin dalam badan. Selain itu radikal bebas juga menumpang di dalam badan dan menyebabkan kerosakan sel.
  • Kegagalan sistem imun
Hormon yang tidak seimbang juga menggaggu sistem imun badan. Apabila sistem imun gagal berfungsi dengan baik, ia tidk dapat mengawal dan membunuh radikal bebas yang berada di dalam badan. Seterusnya radikal bebas tersebut akan menyebabkan kerosakan sel dalam tubuh badan.


Bagaimana Vivix membantu mereka yang mengalami PCOS?



Vivix mengandungi Resveratrol yang dapat membantu pesakit PCOS. Sejak 10 tahun yang lalu, banyak kajian telah dijalankan untuk melihat potensi Resveratol dalam rawatan PCOS. kajian tersebut mendapati :
  • Resveratrol adalah antioksidan yang kuat untuk melindungi sel-sel telur dari gangguan radikal bebas dan dapat meningkatkan kesuburan wanita
  • Resveratol menghalang penghasilan hormon lelaki (androgen) berlebihan dengan menyebabkan apoptosis atau mematikan sel yang menghasilkan androgen.
  • Resveratrol memperbaiki kitaran penebalan dinding rahim (estrous cycle) menjadikan rahim yang sihat dan kuat. * Kajian dilakukan kepada tikus tetapi dipercayai kesan adalah sama seperti manusia.
  • Resveratrol mengurangkan saiz sel lemak. Sel lemak yang berlebihan akan meningkatkan risiko hormon tidak seimbang.
  • Resveratrol meningkatkan sensitiviti sel tubuh badan kepada menghasilan inulin untuk mengawal gula lebih baik.
Berdasarkan kajian yang dilakukan, Saintis membuat kesimpulan bahawa resveratrol mampu memperbaiki sistem tubuh pesakit PCOS dan juga dapat menigkatkan peluang seseorang untuk hamil. Walaupun kajian dilakukan ke atas tikus sebagai subjek, saintis percaya kesannya adalah sama seperti manusia.


Kajian terbaru yang telah diterbitkan oleh JECM, sebanyak 1500mg Resveratrol diberi kepada subjek dan didapati mampu membantu menigkatkan kesihatan pesakit PCOS.



Nak bantu pesakit PCOS dengan Vivix?
Call/sms/whatsapp
Maza 01234 36284

Dengan setiap pembelian :
😘 Free konsultasi
😘 Free COD sekitar Senai, Kulai, Pontian
😘 Free kawan baru
😘 Postage seluruh Malaysia

Comments